Gratis psykologhjælp til unge i København

Gratis psykologhjælp til unge i København

Terapien henvender sig til dig, som har fået en psykologhenvisning fra din praktiserende læge med årsagen angst eller depression og er mellem 18-21 år gammel. Mere info: https://www.sundhed.dk.

Unge mellem 18 og 21 år er som en midlertidig forsøgsordning berettiget til gratis psykologhjælp for angst og depression (kat. 10 og 11) i perioden fra 1. juli 2018 til 31. december 2021.

Behandlingen varer op til 12 sessioner, og har du brug for yderligere behandling, kan du, efter vurdering og henvisning fra egen læge, muligvis få tilskud til op til 12 yderligere behandlinger.

Vores klinik ligger i Kastrup men let tilgængelig – der findes god metroforbindelse fra København centrum, indre Amager, Ørestad og busforbindelse fra Dragør.

Vi anvender primært følgende metoder:

Kognitiv terapi

I kognitiv terapi lærer man at:

  • Skelne mellem tanker og følelser.
  • Blive opmærksom på måder, hvorpå tanker kan påvirke følelser på måder, som nogle gange ikke er nyttige.
  • Lære om tanker, der ser ud til at opstå automatisk, uden selv at vide, hvordan de kan påvirke følelser.
  • Evaluere kritisk, om disse “automatiske” tanker og antagelser er nøjagtige eller måske partiske.
  • Udvikle evnerne til at lægge mærke til, afbryde og korrigere disse partiske tanker uafhængigt.

Mindfulness terapi

Fakta om mindfulness terapi:

  • Terapien omfatter praksis med “mindfulness”; fokusere opmærksomheden på det aktuelle øjeblik og så bedst man kan acceptere eller ikke dømme oplevelsen.
  • At øve opmærksomhed involverer normalt afsætning af tid (et par minutter eller længere tid) ved at prøve at være opmærksom på, for eksempel til dit åndedræt eller gå eller strække eller spise, og derefter bemærke hvad der kommer op (inklusive de uundgåelige distraktioner).
  • Mindfulness-praksis er ikke det samme som afslapning (selvom du måske føler dig afslappet), og de kræver ikke, at du rydder dit sind (selvom dit sind muligvis bliver klarere).
  • Selvom den er baseret på en tilpasning af buddhistisk meditation den terapeutiske version er sekulær (ikke religiøs)

ACT – Acceptance and Commitment Therapy

Der er seks kerneprocesser involveret i ACT:

  • Kognitiv tilgang: Man lærer at genkende og acceptere sine tanker og følelser som ”bare tanker” uden at blive fanget af dem eller give dem kontrol.
  • Accept: Man lærer at anerkende svære oplevelser eller følelser, såsom angst eller smerte, og at lade dem gå forbi uden at undgå eller kæmpe med dem.
  • Kontakt med det nuværende øjeblik: Gennem praksis som mindfulness udvikler man opmærksomhed, åbenhed, interesse og modtagelighed for her og nu.
  • Det observerende selv: Man udvikler en transcendent følelse af selv, ved at anerkende, at deres tanker, følelser, erindringer og fysisk krop konstant ændrer sig og ikke er essensen af, hvem de er.
  • Værdier: Man identificerer og tydeliggør, hvad der er mest vigtigt for dem, og hvem de ønsker at være.
  • Forpligtet handling: Man sætter mål baseret på deres værdier og arbejder mod dem ansvarligt og meningsfuldt.

Hvis ovenstående har din interesse, kan du kontakte os her.